Wydatki reklamowe i reprezentacyjne to ważna część kosztów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Celem jest wypromowanie własnych usług, towarów i swojej marki. Istotną częścią tych wydatków jest też podatek od towarów i usług wliczony w ich cenę.
Przepisy ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie definiują reklamy i reprezentacji. Niewiele jest też wyodrębnionych przepisów, które odnoszą się do wydatków ponoszonych na te cele. W kilku miejscach ustawodawca przewidział jednak szczególne regulacje w tym zakresie.
Prawo do odliczenia VAT w kontekście wydatków reklamowych
Zazwyczaj, aby promować firmę i jej produkty lub usługi, trzeba najpierw wybrać odpowiednie towary lub usługi. Jeśli podatnik świadczy usługi opodatkowane VAT, uznaje się, że wydatki na reklamę, takie jak reklama na bilbordach czy promowanie postów w mediach społecznościowych, są związane z działalnością. W takim przypadku ma on prawo do odliczenia podatku VAT.
Wyjątek od możliwości odliczenia VAT wynika z art. 88 ustawy o VAT. Wskazano tam usługi, przy których nabyciu podatnik nie ma prawa do odliczenia. Dotyczy to głównie usług gastronomicznych i noclegowych. Zakup alkoholu również nie pozwala na odliczenie VAT, ponieważ organy podatkowe uznają go za wydatek prywatny, niezwiązany z działalnością gospodarczą. Choć alkohol nie jest wymieniony w art. 88, nie można odliczyć od niego VAT.
Podatnik musi wykazać związek pomiędzy poniesionym wydatkiem a prowadzoną przez niego działalnością. Związek ten może być jedynie pośredni i nie musi wprost wpływać na przychody.
Przekazywanie próbek i prezentów a opodatkowanie VAT
Czasami reklamą jest przekazywanie klientom próbek towarów. Tego rodzaju działania to nieodpłatna dostawa towarów, która zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT jest opodatkowana VAT-em. Dotyczy to przedsiębiorcy, który miał prawo do odliczenia VAT przy zakupie towaru lub jego składników, jeśli sam wytworzył dany produkt.
Ustawodawca wprowadził wyjątek od opodatkowania VAT-em dla nieodpłatnego przekazania towarów w postaci prezentów o małej wartości i próbek. Z prezentem mamy do czynienia, gdy:
Podatnik przekazuje towary o łącznej wartości do 100 zł rocznie dla jednej osoby i prowadzi ewidencję, która pozwala na identyfikację tych osób.
Cena nabycia lub koszt wytworzenia towaru nie przekracza 20 zł, gdy podatnik nie prowadzi ewidencji identyfikującej osoby otrzymujące prezenty.
W przypadku prezentów o małej wartości ustawodawca nie wprowadził kryterium ilościowego. To znaczy, że można przekazać dowolną ilość towarów (jeżeli przestrzegane są warunki pkt. 1. i 2.)
Próbka to towar przekazany jako forma promocji. Nie wiąże się z zaspokojeniem potrzeby konsumenta na konkretny produkt. W tym przypadku ustawodawca nie wprowadził kryterium kwotowego dla uznania towaru za próbkę.
Jeśli przekazywany towar nie jest prezentem o małej wartości ani próbką, podatnik, który nieodpłatnie przekazuje towar, musi zapłacić VAT. Podstawą do obliczenia kwoty podatku, zgodnie z art. 29a ust. 2 ustawy o VAT, będzie cena nabycia towarów lub podobnych, a jeśli nie ma takiej ceny, to koszt wytworzenia, ustalony w momencie dostawy. Taka czynność nie wymaga wystawienia faktury VAT ani paragonu, ale podatnik musi udokumentować nieodpłatną dostawę za pomocą dokumentu wewnętrznego (np. faktury wewnętrznej).
Konkursy jako forma reklamy: zasady opodatkowania nagród
Formą reklamy może być także konkurs. W takim przypadku, jeżeli nagrodą jest rzecz, będą obowiązywać opisane wyżej reguły dotyczące prezentów małej wartości i próbek. Jednak jeśli nagrodą będą środki, to ich przekazanie nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zgodnie z przepisami ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, pieniądze, mimo że są rzeczami według Kodeksu cywilnego z dnia 23 kwietnia 1964 r., nie są uznawane za towar.
Comments